Lodní třídy a typy lodí na českých vodách

Evropa jednomístná plachetnice

plachetnice evropa

evropa plachetnice

Evropa je Mezinárodní  jednoposádková olympijská třída pro ženy.
Její historie se datuje již k roku 1929, kdy v Americe vznikla plachetnice s velmi volnými předpisy, která dostala jméno Moth ( česky Můra). Byla omezena pouze délkou 3,35m a plochou plachty

  • Délka lodě 335cm
  • Šířka lodě 138cm
  • Plocha plachty 7m2
  • Hmotnost cca 50kg
  • Věk od 12

Evropa je Mezinárodní  jednoposádková olympijská třída pro ženy.
Její historie se datuje již k roku 1929, kdy v Americe vznikla plachetnice s velmi volnými předpisy, která dostala jméno Moth ( česky Můra). Byla omezena pouze délkou 3,35m a plochou plachty.
Z Floridy se pak dostala do Evropy, hlavně do Francie a Belgie, kde byla stavěna v mnoha variantách a konstrukčních úpravách. Jejímu rozvoji napomáhala velice snadná amatérská stavba a možnost uplatnění vlastních konstrukčních nápadů. Ty na jednu stranu přinesly zajímavá konstrukční řešení, ale na druhou  zase nutnost neustále obměňovat loď a přicházet neustále s něčím novým, chtěl-li se závodník udržet ve špičce.
V roce 1962 belgický jachtař a konstruktér Roland Thuin představil další variantu Moth, kterou nazval Evropa.  Francie, Belgie a další státy přistoupily k monotypizaci ve třídě Můra. Od roku 1966 Evropy závodily na Mistrovství světa s vlastním znakem na plachtě, červeným E a bílou siluetou plachetnic v modrém kruhu.
Téhož roku vznikla Organizace Europe Class Union, která začala usilovat o rozšíření lodi do celého světa.
Evropa je malá vysoce výkonnostní jednoposádková plachetnice, která nabízí výborné závodní možnosti pro jachtaře nižších hmotností 50-70 kg. V principu je podobná plachetnici Finn a Laser, ale její nízká hmotnost a snadná ovladatelnost  z ní udělali třídu vhodnou pro mládež, která přichází hlavně z Optimistů, nebo která teprve začíná s jachtingem a která se na ní naučí zacházet s daleko složitějším a náročnějším nářadím než je Optimist nebo Cadet.
Také Evropa prodělala od doby svého vzniku skok od dřevěných trupů na součastné sendvičové, z dřevěných stěžňů přes duralové až k dnešním karbonovým. A tomuto vývoji se samozřejmě museli přizpůsobovat i střihy plachet. Dnešní lodě jsou již stavěny profesionálními výrobci a závodníci kromě výběru samotného trupu musí velmi dobře zvolit a spasovat mezi sebou plachtu a karbonový stěžeň, který se vyrábí v různých tvrdostech.
Pro svoji oblibu u dívek na celém světě, se v roce 1996 lodní třída Evropa stala první jednoposádkovou olympijskou třídou pro ženy a nastartovala tím tak další kapitolu této plachetnice.

V Čechách se Moth poprvé objevil v roce 1952. Svému velkému rozvoji vděčil hlavně laciné stavbě s uplatněním vlastních nápadů. Mistrovství republiky se v této třídě jezdilo nepřetržitě v letech 1953 – 1975. Největší úspěch třídy zaznamenali junioři dvěma prvními místy na Mistrovství světa ve třídě Moth (1974 Martin Mydlík, 1977 Robert Andil).
V roce1966 se na Lipně objevily Belgičané s první Evropou u nás a hned následující rok v Belgii na MS ve třídě Evropa obsadil na vypůjčené lodi Ladislav Šnýdr  4. místo.
V roce 1970 se poprvé vyhlašovaly samostatně výsledky ve třídě Evropa také u nás.
Češi, zejména Mistr sportu Miroslav Cenek a Alexander Sadílek, stáli u vzniku Veteran World Cupu, jehož první ročník se jel na brněnské přehradě.
V osmdesátých a devadesátých letech se běžně na  českých závodech objevovalo i přes sto Evrop.
Česká ALT Evropa v součastné době žije z neustálého přílivu mladých závodníků zejména ze třídy Optimist.
Největší českou evropářskou hvězdou je v součastné době  Lenka Šmídová, která nás reprezentovala již  na OH 2000 v Sydney ( 7. místo) a na OH 2004 v Atenach ( 2. místo)
Třída Evropa láká mladé jachtaře především pro svoje výborné jízdní vlastnosti.

Cadet dvoumístná plachetnice

Plachetnice třídy Cadet byla vyprojektována lodním konstruktérem Jackem Holtem v roce 1946 ve Velké Británii s úmyslem poskytnout vodním skautům dvouposádkovou plachetnici pro děti zvladatelnou v mořských podmínkách.

Cadet

  • Délka lodě 322cm
  • Šířka lodě 137cm
  • Plocha plachty 5,65m2
  • Hmotnost cca 54kg
  • Věk od 8 do 17

Konstrukce byla přizpůsobena jednoduché stavbě a tak Cadet na první pohled vypadá bednovitě. Je určen pro děti do 17 let.

V původní podobě měl mnoho bezpečnostních prvků včetně kasacího pruhu na hlavní plachtě, provazy nastaveným stěhem a upínačkami a patou stěžně umístěnou na palubě. Ve výbavě lodi byl nůž, aby posádka mohla v nezvladatelném větru jednoduše položit stěžeň.

Loď dosáhla značné popularity a tak ji v roce 1958 uděluje IYRU statut mezinárodní třídy. Mistrem světa v této lodní třídě byl kupříkladu i dnešní předseda olympijského výboru Jacques Rogge. Konstrukce se dále vyvíjela a tak dnes známe čtyři varianty trupu označované Mark I – IV.Mark I je původní trup, před dvěma roky na MS v Severním Walesu jsme měli možnost vidět zrekonstruovaný trup Cadeta Mk I s čislem 2. Trup je bez komor, vybavený pod palubami nafukovacími vaky a je vyžebrován jako Pirát, včetně podlážek. List kormidla je plechový, kulatiny dřevěné.

Varianta Mark II je takový Cadet, jak ho všichni známe z mladých let. Trup je opatřen dvěma vodotěsnými komorami pod přední a zadní palubou a ze dna zmizela žebra. Časem byly povoleny trupy z laminátu, kovové kulatiny a list kormidla z překližky. Laminátové lodě musely být stavěny pouze licencovanými výrobci.

Dalším vývojovým stupněm byl Mark III. Do této verze se dala přestavět dřevěná Mk II a změna spočívala v zúžení bočních palub, jejich zkosení a vestavění bočních stěn komor pod těmito palubami. Smyslem této úpravy bylo umožnit pohodlnější a účinnější vyvažování. U této varianty také odpadla povinnost vozit sebou pětilitrové vědro na vylévání vody.

Od roku 1995 došlo k velké změně. Byla vyprojektována verze Mark IV, označená též Cadet 95.

Jedná se o sendvičový trup, opět vyráběný pouze licencovanými výrobci, ve kterém odpadla zadní paluba s komorou, a boční komory dostaly oblý tvar. Venkovní tvar zůstal samozřejmě shodný s předchozími typy. Loď tak vypadá jako hranatá 420. Smyslem této změny bylo co nejvíce zlevnit nové trupy, a proto také nebyla dále povolena stavba nových dřevěných trupů předchozích verzí. Časem se ukázalo, že obliba dřevěných lodí neklesá, (na posledních MS vítězily dřevené lodě).

Nebyla stanovena přesná pravidla pro to, co je rekonstrukce starého trupu a stavby nového. Identifikačním znakem Cadeta je přidělené číslu plachty, vyryté do levé poloviny zrcadla. Co brání použít zrcadlo ze staré lodi?

V roce 2008 došla technická komise Mezinárodní asociace ICCA k rozhodnutí dále nebránit stavbě nových dřevěných trupů a upravila předpisy lodní třídy.

Co se týká vybavení lodě, postupně se zavádějí vylepšení a povolují druhy kování, které loď příliš nezdraží, ale usnadní život posádkám. Dříve se všechny otěže držely v rukách, dnes jsou již povoleny všechny typy záseků a klem, otěž hlavní plachty je vyvedena na lavičce do ráčnové kladky. Ovládací prvky a výtah spinakru mohou být staženy ke kormidelníkovi, byly zrušeny minimální průměry ovládacích lan a zrušena maximální délka píny.

Optimist jednomístná plachetnice

Loď Optimist zkonstruoval američan Clark Mills v roce 1947, Optimist stal se číslem jedna jako závodní a výuková jednoposádková plachetnice pro mládež po celém světě.

optimist

  • Délka lodě 230cm
  • Šířka lodě 113cm
  • Plocha plachty 3,5m2
  • Hmotnost cca 35kg
  • Věk od 8 do 15

Závodníci často pokračují ve svých úspěších na olympijských soutěžích. Závodění je omezeno věkem od 8 do 15 let a optimální hmotností okolo 50 kg. Loď Optimist se původně měla stavět z překližky, ale nyní je široce rozšířená v provedení trupu z lodní dýhy nebo pěnového sklolaminátového sendviče. Podivně vyhlížející oplachtění se spritem zůstává stejné.

Laser Radial a Standart jednoposádoká plachetnice

Lodní třída Laser 4.7 a Laser Radial jsou přípravné přechodné třídy pro mládež již od váhy kolem 45 kg a 65 kg na jakoukoli závodní, nebo i Olympijskou třídu.

Laser

  • Délka lodě 420cm
  • Šířka lodě 140cm
  • Plocha plachty 7,1m2
  • Hmotnost cca 60kg
  • Věk od 12

Laser Standart je pro jakoukoliv věkovou skupinu, je to typ lasera s největší plochou plachet a ideální váha kormidelníka se pohybuje až k 80 kg.
Adrenalinové závodění na těchto dynamických plachetnicích je určeno zejména zkušenějším závodníkům s ambicemi na účast ve vrcholových soutěžích. Musí být ochotni silově a technicky tvrdě a vytrvale pracovat. Laser Radial s plachtou 5,76 m2 je zároveň ženskou olympijskou třídou.

Finn jednoposádková plachetnice

Finn je u nás královská jednoposádková třída dospělých jachtařů – skutečných mužů.

lodní třída Finn

  • Délka lodě 450cm
  • Šířka lodě 151cm
  • Plocha plachty 10m2
  • Hmotnost cca 145kg
  • Věk od 14

Nádherná, dlouhá, přeplachtěná loď je ovšem zároveň také drahým koníčkem, neboť technický vývoj v této třídě jde rychle kupředu a nový materiál hodně stojí. Zato ale Finn bez problémů uveze i hodně „udělaného“ chlapa, aniž by to bylo tolik znát na rychlosti.

Star dvoumístná plachetnice

Star byla navržena v roce 1910 Francisem Sweisguth  pro William Gardner  lodní stavební kancelář a první byl postaven v Port Washingtonu, New Yorku Ike Smith během zimy 1910-1911.

Star

  • Délka lodě 692cm
  • Šířka lodě 173cm
  • Plocha plachty 26,9m2
  • Hmotnost 662kg
  • Věk od 14

Od té doby se postavilo více než 8400 lodí. Star byla Olympijskou třídou od roku 1932. I když nemá moderním designem, třída zůstal populární dodnes. V této třídě závodí cca 2000 lodí  v Severní Americe a Evropě. V důsledku toho v roce 2011 Mid-Year rozhodly o odstranění této lodní třídy ze závodního jachtingu na Letních olympijských hrách 2016 , a proto Star třída nebude brázdit vody v Rio de Janeiru.

420 dvouposádková plachetnice

Lodní třída 420 (The International 420 Class) je dvouposádková loď pro okružní jachting se třemi plachtami a trapézem, vhodná pro mladé již od 12 let.

420

  • Délka lodě 420cm
  • Šířka lodě 163cm
  • Hl. plachta: 10,25 m2
  • Kosatka: 2,80 m2
  • Spinakr: 9,00 m2
  • Stěžeň: 626cm
  • Hmotnost 80kg
  • Věk od 12

Její jméno vzniklo od její celkové délky, je totiž přesně 420 centimetrů. Díky tomu, že kombinuje jízdní vlastnosti lodě se spinakrem a hrazdami a jednoduchost nižších tříd, je velmi oblíbená mezi mladistvými závodícími jachtaři i jachtařskými začátečníky. V celé Evropě je hojně používaná jako loď pro team racing.

Roku 1959 ji navrhl Christian Maury a od té doby se rozšířila do 60 zemí světa. Její parametry jsou přesně dané a všichni výrobci je musí striktně dodržovat, je to one design třída. Třída se nejrychleji ujala ve Francii, jako tréninková loď pro vyšší lodní třídu, International 470. V pozdních šedesátých letech je několik kusů nakoupeno jachtkluby v Anglii pro trénink a team racing. Po čase se ukázalo, že má lepší jízdní vlastnosti než většina svých současníků mezi loděmi pro mladistvé a stala se zde lodní třídou doporučenou Královskou Jachetní společností (RYA).

Oficiální limity dovolují jízdu na této lodi při závodech od 12 let. Na této lodi se mladí jachtaři velmi často učí základní principy jízdy na dvouposádkové lodi se spinakrem a trapézem a spolupráci mezi kosatníkem a kormidelníkem. Ideální hmotnost posádky je mezi 110-140 kg, kdy je výhodnější mít těžšího kosatníka na trapézu a lehčího kormidelníka vzadu. Vzhledem k tomu, že je tato loď poměrně lehká, je váha posádky velmi důležitým faktorem. Asociace lodní tříd 420

Lodní třídy                                                                       řazené podle Českého Svazu Jachtingu český svaz jachtingu

kód název zkratka detail kontakt
34 Bavaria Match Bav detail kontakt
07 Cadet Cad detail kontakt
21 Catamaran Open Cat O detail kontakt
41 Devoti One D-One detail kontakt
32 Elan Ela detail kontakt
13 Evropa Evr detail kontakt
02 Finn Fin detail kontakt
12 Fireball FB detail kontakt
36 Flash Fla detail kontakt
01 Flying Dutchman FD detail kontakt
35 Formula 20T F20 detail kontakt
22 Funboard – COURSE Fun detail kontakt
19 Funboard – SLALOM Fus detail kontakt
47 IOM Iom detail kontakt
15 Kajutové lodě Kaj detail kontakt
50 Kiteboarding Kit detail kontakt
06 Laser Las detail kontakt
24 Laser Radial LaR detail kontakt
33 Laser 4.7 L47 detail kontakt
17 Lední jachta DN detail kontakt
44 Longtze Premier Lon detail kontakt
48 Marblehead Mrb detail kontakt
39 Match Racing Mr detail kontakt
31 Melges 24 M24 detail kontakt
16 Námořní jachty NJ detail kontakt
11 Optimist Q detail kontakt
09 O.R.C. Orc detail kontakt
08 O.R.C.-I OrI detail kontakt
30 ostatní třídy OT detail kontakt
04 Pirát Pir detail kontakt
20 RAC Rac detail kontakt
45 RS Feva RsF detail kontakt
46 RS Tera RsT detail kontakt
53 RS Vareo RsV detail kontakt
42 RS 100 Rs1 detail kontakt
23 RSX Rsx detail kontakt
40 RS700 RS7 detail kontakt
43 Sea Scape Ssc detail kontakt
37 Splash Spl detail kontakt
05 Star Sta detail kontakt
27 Team racing TR detail kontakt
38 Team Racing – Q TRQ detail kontakt
03 Tornádo Tor detail kontakt
14 Vaurien Vau detail kontakt
49 10R 10r detail kontakt
29 2.4 metre T24 detail kontakt
55 29er 29er detail kontakt
10 420 420 detail kontakt
18 470 470 detail kontakt
54 49er 49er detail kontakt

Kurzy yachtingu nebo kondiční plavba vše od Czech Navy více zde

7 komentářů u „Lodní třídy a typy lodí na českých vodách

  1. Je to již hodně dávno co jsem plachetnici třídy Finn jezdil, ale to co je uvedeno na fotografii jako Finn nemá s touto lodí nic společného. Taky váha 662 kg by byl poněkud obézní Finn.

    S pozdravem Chrudina

    • Dobrý den Milane,
      děkuji za upozornění, byla to samozřejmě chyba na obrázku byla loď Laser, Tedˇuž je to napraveno….

    • Jsem rád že pomohl, bohužel posdledních pár let není moc času na úpravu a doplnění webu o novinky v yachtingu…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *