ČLÁNKY NOVINKY

120 let Českého yachtingu. Nebýt Josefa Rösslera Ořovského, který založil první klub v Podolském háfnu již ve 24 letech. Dnes na něj málokdo vzpomene, ale díky němu tu máme dnešní yachtaře jako je Milan Kolaček, Veronika Fenclová, Lenka Šmídová, David Křížek, Michal Maier a mnoho dalších. Při této příležitosti Český svaz jachtingu natočil toto video..

 

 Sea_help_sos Sea Help je vodní verze německého automobilového klubu motoristů, nebo českého ÚAMK. Je dobře, že se pamatuje i na krizové situace, které se na moři stávají a jako doplněk k pobřežní stráži, takové kluby vznikají… Pokud jste členem SeaHelp budete mít některé služby zdarma, ale i nečlenům pomůžou za určitý poplatek, který vám předem řeknou. více zde včetně ceníku


7.2.2014
Nalezený trosečník na Marshallových ostrovech.  Na jednom z opuštěných Marshallových ostrovů našli trosečníka. Tvrdí, že je z Mexika a na moři strávil 15 měsíců. Mexický rybář trosecnik_José Slavador Albaniaga se s kamarády vydal na moře v prosinci 2012. Vypluli z El Salvadoru a chtěli lovit žraloky. Motor bohužel vypověděl službu a loď byla unášena oceánem. Z posádky lodi přežil jako jediný. Živil se syrovými rybami, mořskými ptáky a želvami. Nebyla-li k dispozici dešťová voda, pil vlastní moč a krev mořských želv. 7000 mil Tichého oceánu zvládl přeplout na 24 stop dlouhé laminátové lodi. A není prvním

trosecnik

Mexičanem, který cestu na Marshallovy ostrovy absolvoval. V roce 2006 našli nedaleko ostrovů jinou nevelkou rybářskou loď z Mexika, na které strávila trojice rybářů 9 měsíců. Otázka zůstává jeli to zázrak, nebo podvodník, který chtěl emigrovat?

30.7. 2013
Tři Sestry na Mistrovství Itálie v Ravenně. tři sestry sailing team Tři sestry byly zařazeny do skupiny A velkých závodních lodí, stejně jako Bohemia Express, a tak se mohly tentokrát poměřit s profesionálními posádkami, které startovaly na plachetnicích TP52, GP42, GS42 a podobných speciálech. Tři sestry na nejmenší lodi ve skupině A předvedly co umí a většině soupeřů nakonec ukázaly záda. Po šesti odjetých rozjížďkách se umístily celkově na 2. místě a porazily například i světové šampiony z letošního roku loď TP52 Hurakan. Loď Bohemia Express skončila na 12. místě.   Rekord přes Atlantic Nový pokus o přeplutí Atlanticu a trimaran IDEC. V rekordním čase  má ve svých plachtách zkušený námořník Francis Joyon. Poslední poloha 13.6.2013 ve čtyři hodiny ráno od New Yorku na 602 mílích byla jeho rychlost 21,4 uzle. Průměr za poslední 24 hodin je 25,1 uzlu. Čtyřiadvacetihodinový rekord v počtu uplutých mil je o 73 mil vyšší. Drží ho, kdo jiný než, Francis Joyon. Aktuální polohu lodě můžete sledovat zde.

 trimaran IDEC star z New Yorku

Nizozemská yachtařka Laura Nevím jak to posoudit, ale pokud se narodila na moři a jezdí od malička nevím proč by nemohla obeplout sama svět. Při dnešních technologiích by jí mohli sledovat a v případě problémů zasáhnout. Naskytá se otázka jestli útěkem do Caribiku nechce zviditelnit svou osobu a získat případné sponzory na tuto náročnou cestu, ale už to že se ve 14 letech dostala sama na Caribik svědčí o tom, že potenciál na cestu kolem světa má…minimálně odvahu určitě…laura ** Prosím o případné komentáře a Vaše názory k tomuto tématu**   Nebezpečné místa ve středozemním moři mediterranean_seaMoře se pro nás může stát nebezpečné kdekoli. Místa, která za hezkého počasí vypadají, že zde vládne vždy klid a pohoda, nás dokáží nepříjemně překvapit ve chvíli, kdy se počasí zhorší. Do problémů se můžeme dostat i jen několik stovek metrů od bezpečného přístavu. Proto je nutné, aby dobrý kapitán nikdy nepodceňoval to, co nám může moře uchystat. Přesto však jsou ve Středomoří místa, která jsou nebezpečnější, než ta ostatní. Velmi důležitým faktorem zde je samozřejmě počasí. Tato místa jsou významná právě především kvůli rozmarům počasí. My si tato místa probereme i s jejich specifiky od západu k východu. Gibraltar gibraltar Gibraltar odděluje Středomoří od Atlantického oceánu. Nebezpečný je především kvůli husté dopravě v úžině, větru který zde zesiluje a mnohdy také špatné viditelnosti. Probereme si jednotlivé potíže jednu po druhé. Velice čilý dopravní ruch v úžině je překážkou především v její střední části, kde je plavební dráha. Při krajích je situace výrazně lepší. Pokud křižujeme proti větru, neměli bychom tak činit v plavební dráze a už vůbec se zde nemůžeme dožadovat úhybných manévrů nákladních lodí. Pokud se pouštíme přes plavební dráhu, máme tak dělat v nejkratším možném směru. Přednost nemáme. Vítr zde vane především východním, nebo západním směrem a v úžině výrazně zesiluje. K tomu se přidává i silný proud. Snažit se úžinu projet proti směru větru, vane-li silněji než 6°B, bývá velmi zdlouhavé a nepohodlné. Vítr zde navíc na mnoha místech, kde se střetává s proudem, zvedá velmi nepříjemné vlny. Pokud není počasí vhodné pro plavbu v úžině, je lepší si počkat, až se vítr utiší nebo otočí. Dalším nebezpečím zde pro nás může být špatná viditelnost. Střetává se zde chladný Atlantik s teplejšími vodami Středozemního moře. Za určitých podmínek může být výsledkem mlha, která ve spojení s hustým provozem je pro jachtaře mimořádně nebezpečná. Při plavbě Gibraltarskou úžinou je dobré věnovat pozornost tabulkám přílivů a proudů v oblasti. Pokud si vybereme správný čas, proudy nám velmi pomohou. Zažil jsem průjezd úžinou, který trval celý den, ale také takový, kdy jsme ji celou prolétli za 2,5 hodiny. Lionský záliv Lion bay Lionský záliv a celá oblast západně od Korziky je místem, kde může velmi silný mistrál působit jachtám veliké problémy. Mistrál v těchto místech je vítr zcela rozdílný od chorvatského maestrálu, který je větrem dobrého počasí a nefouká silněji než 5°B. Mistrál je severozápadní vítr, který mnohdy může dosáhnout až síly orkánu. Mistrál vane nad Středomoří především údolím řeky Rhony. Prudký vítr proniká nad ohřáté Středomoří. Může mít souvislost s přecházející frontou, stejně jako může přijít i bez této spojitosti. Silný mistrál se může dostavit za zcela jasné oblohy a vydrží foukat několik dní. Západní část Středomoří je prostá ostrovů a proto zde silný mistrál dokáže zvednout podobně vysoké vlny jako na oceánu, ale kratší a tím i nebezpečnější. Mistrál nepřichází postupně, jako například chorvatské jugo, jeho příchod bývá velmi náhlý, spíše se svou charakteristikou podobá bóře. Nejsilnější mistrál vane v údolí řeky Rhony, zasahuje však mnohem rozsáhlejší oblast, od španělských hranic až téměř po hranice italské. Celé jižní pobřeží Francie tak může být tímto větrem zasaženo. Jachtaři tedy musí v této oblasti pozorně sledovat předpovědi počasí. Nejsilněji fouká mistrál v zimním období, i v létě však může být vpád tohoto větru velmi prudký. Bonifacio bonifacio-korsikaOblíbeným jachtařským terénem je úžina Bonifacio mezi Korzikou a Sardinií. Je plná nádherných ostrovů, okolní městečka lákají mnoho turistů. Dokáže však být i velmi nebezpečná. V oblasti je mnoho mělčin a skalisek. Další nepříjemností jsou zde i časté a prudké bouřky. Výhodou je, že je zde možné najít mnoho kotvišť, kde se můžeme schovat. To však už nebývá na pořadu dne ve chvíli, kdy se do oblasti dostaneme v noci za špatného počasí a cesta do bludiště ostrovů by mohla být cestou do pekel. Stačila by drobná navigační chyba a ocitli bychom se na útesech. Výběru kotviště v případě, kdy hrozí příchod bouřek, je nutné věnovat velikou pozornost. Vítr se v bouřkách točí a kotviště, které se zdálo být bezpečné se pro nás může stát velmi rychle bezvýchodnou pastí. Průjezd oblastí Bonifacia je za horšího počasí dobré plánovat na denní hodiny. Vše je sice dobře osvětleno majáky, za silného deště se však může viditelnost snížit tak, že  nám majáky zmizí a my rychle ztratíme orientace Oblast Liparských ostrovů lipari_islandsOblast Liparských ostrovů je další oblíbenou jachtařskou lokalitou, která může být velmi nebezpečná. Tento trojúhelník sevřený mezi špičku italské boty a Sicílii, se čas od času stává kotlem, ve kterém se vaří jedna bouřka za druhou. Může se stát, že zde nejsou přesné ani předpovědi meteorologů. Je to zaviněno vysokými horami jak na straně Sicílie, tak i na straně italské. Nebezpečí je navíc znásobeno i nedostatkem bezpečných kotvišť. Marína na ostrově Lipari není veliká a je stále plná, především v sezóně. Stání u městského nábřeží je nebezpečné ve chvíli, kdy se zvedne severovýchodní vítr, jak se o tom přesvědčilo několik jachet před 3 lety na jaře. Na oblíbeném ostrově Vulcano je přístav velmi hluboký a kotva zde nemusí dobře držet, kotviště v zátokách nejsou v bouřkách nejbezpečnější. Nejhorší kotviště je však na Stromboli. Zde se stojí v podstatě na otevřeném moři. Jediná mělčina zde, kde je možné zakotvit, je vystavena vlnám, které si s jachtami pohrávají. Kotva zde špatně drží, proto zanechat jachtu bez dozoru a vyrazit na vrchol ostrova sledovat noční řádění sopky, je velice riskantní Mesinská úžina messinaDalším nebezpečným průlivem je Mesinská úžina, oddělující Itálii od Sicílie. V nejužším místě je široká jen 1,5 míle. Proplouvá tudy mnoho obchodních lodí a provoz doplňují i početné trajekty, které zajišťují dopravu na Sicílii. Také zde je plavební dráha a malé lodě se nesmějí plést velikým do cesty. Dalším nebezpečím je i silný proud, který mění směr s přílivem a odlivem. I zde je dobré znát čas, kdy jdou proudy směrem severním a kdy směrem jižním. Spíše atrakcí  než nebezpečím jsou již dnes víry, jimž dominuje slavná Charybda. Ještě v předminulém století byly mnohem nebezpečnější, avšak po jednom z nesčetných místních zemětřesení se změnil tvar dna a víry jsou již slabší. Otranto a Korfu otranto_korfuOtranto je spojnicí mezi jižním Jadranem a Jónským mořem. V této oblasti převažuje v létě severozápadní vítr, proud teče u italských břehů na jihovýchod. Pokud se chceme vydat k severu, plujeme zde jak proti větru, tak i proti proudu. U albánských břehů teče sice proud opačným směrem, málokdo se však odhodlá plout v noci nedaleko Albánie. Minová pole jsou již sice minulostí, ale … V této oblasti však hrozí v letních měsících ještě jedno nebezpečí a to dost neočekávané. U severozápadního pobřeží Korfu se můžeme setkat s velmi hustou mlhou. Mlha je jen velmi nízká, ale to na věci nic nemění. Ostrovy kolem pak na jistotě nedodají. V těchto případech je nutné snížit rychlost a pozorně sledovat okolí. Egejské moře aegean_seaKrásy Egejského moře jezdí obdivovat nejeden jachtař. Moře mezi Řeckem a Tureckem však nepatří zrovna mezi snadné jachtařské terény a to především v létě. Od začátku června do konce září zde fouká velice nepříjemný vítr zvaný meltemi. Jde o vítr severních směrů (stáčí se od severovýchodu, přes severozápad až téměř k západu na jižním pobřeží Turecka. Často dosahuje síly až 8°B. Na otevřeném moři zvedá krátké a vysoké vlny, proti kterým se jen velmi těžko pluje. Nejsilnější je tento vítr ve středu celé oblasti a může vát až týden nepřetržitě. Velmi nepříjemné jsou navíc poryvy větru, které zasahují kotviště na závětrných stranách ostrovů. Síla větru je v nárazech ještě o 2°B silnější, než vítr na otevřeném moři. Proto ani v místech, kde bychom měli stát na kotvě v klidu, tomu tak není.    Katastrofa na Elbě V noci ze soboty na neděli zasáhla italský ostrov Elba silná bouřka. Trvala jen pouhou hodinu, rychlost větru však dosahovala až 65 uzlů a doprovázena byla silným deštěm. Za takových podmínek je viditelnost omezena téměř na nulu. Storm with whirlwind strikes Isola d'elba. Hundreds of boats sinken or scattered over the beaches. One skipper is still missing in the seaStovky lodí se utrhly z kotev a byly unášeny větrem, mnohé z nich skončily na pobřežních skaliscích. Po bouři byly pláže na ostrově plné trosek jachet odpadu a různého vybavení. U vesnice Marina di Campo byli pohřešováni dva muži. Jeden byla za několik hodin nalezen v moři o 10 km dále, druhý je pohřešován od chvíle, kdy nastoupil do nafukovacího člunu. Šance na jeho záchranu je již téměř nulová.    Placení kotvení v Chorvatsku kotveni_v_chorvatsku Na placení v téměř všech chorvatských přístavech jsem si již zvykli. Následovalo placení za kotevní bóje a dnes je na pořadu dne i placení za stání na kotvě. Zatímco první dva poplatky jsou za nějakou službu, poslední jmenovaný je již zcela neodůvodnitelný. Abyste měli do budoucna představu o tom, jaké poplatky na vás kde čekají, rozhodli jsme se jim vyhradit i část našich stránek. Touto cestou vás chceme požádat o zasílání informací o poplatcích v přístavech, na bójích, či za kotvení v chorvatských vodách. Brzy bychom tak chtěli vytvořit s vaší pomocí kompletní mapu poplatků v Chorvatsku, která by byla užitečná pro všechny naše jachtaře. Spolu s informací o výši poplatku vás chceme požádat i o zaslání jména zátoky či přístavu, zeměpisné polohy, účelu poplatku (přístav, bóje, kotva), délky lodi a případných služeb, které jsou k dispozici. Připravujeme přehledné zpracování těchto informací. Vaše informace zasílejte zde.   Wolf Cup regata for fun Ahoj závodníci, konečně jsem se dostal, k tomu napsat pár slov. Nejprve bych chtěl poděkovat všem účastníkům regaty za poklidný průběh závodu „Díky “ 🙂 Dále bych vás chtěl pozvat na první sraz, který se bude konat 4.6. 2009 v Yach klubu CERE na nábřeži v Podolí, kde rozeberem podrobnosti a povíme si o taktice odjetých rozjíždek, ale samozřejmě pojíme a popijem. Prosím napište na  mabak@seznam.cz kdo se bude účastnit abych mohl zarezervovat počet míst. Výsledková listina:

umístění kapitán plavidlo body handicap
1.místo Pruner Elan 333 21 0,91
2.místo Barták Elan 344 17 0,91
3.místo Atassi First 36 12 0,96
4.místo Mostl Elan 31 8 0,88
5.místo Michalíková Elan 344 7 0,91
6.místo Petry Bavaria 38 6 0
7.místo Lyapin Bavaria 30 5 0,89

Další dobrá zpráva je……………….. máme další termín závodů který je předběžne určen na poslední týden v září. Podrobnosti a přesný termín budu průběžně informovat. Ještě jednou Ahoj a Díky Martin

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *